Domů Blog Elixír pro váš metabolismus a jak urychlit spalování tuků?

Elixír pro váš metabolismus a jak urychlit spalování tuků?

MyKETO tým

Existuje nějaký nástroj, jak urychlit bazální metabolismus a s ním související spalování tuků, nebo čím zefektivnit proces hubnutí? A jde to vůbec? A co když je nám 40+ a hubnutí je opravdovým oříškem?Těmto tématům jsme se rozhodli věnovat dnešní příspěvek. 

Je vám znám důvod, proč přes veškerou snahu je hubnutí tolik obtížné? Řekněme si rovnou, že zakopaný pes je v mnohdy našem metabolismu. Hubnutí bývá ještě těžší, pokud nám je 40 a více let a opět to jednoznačně souvisí s naším metabolismem, který se s přibývajícím věkem zpomaluje. Jak urychlit bazální metabolismus a tím i spalování tuků? Také jsou vám povědomé pozdechy zejména něžného pohlaví na téma hubnutí: "přece se tak snažíme, jíme tak malé porce, třeba jen 2x denně a díky cvičení máme vysoký výdej energie, tak proč proboha vůbec nehubneme???!!!" Položme si jinou otázku, je tato cesta správná? Je zdravé a vhodné držet drastické diety či hladovky? Nebo je cena za zásadní restrikci přívodu energie a živin, kterou zaplatíme, příliš vysoká a představuje ve svém důsledku zdravotní rizika i celkové zpomalení látkové výměny? Přesně tak to totiž je! A právě pokud poznáte hodnotu svého bazálního metabolismu (BM) velmi vám napoví, jak na tom v tomto směru jste - navíc vám tato hodnota posčítá i hříchy, kterých jste se vůči svému metabolismu dopustili v minulosti. Nevěříte? Ano, skutečně u mnoha obézních osob a osob s nadváhou bývá BM snížený. Pokud jste pozorně četli, jistě už více nebo správně tušíte proč. A co to bazální metabolismus vlastně je? 

Vysvětleme si, co znamená ona málo známá zkratka BM.

Bazální (základní) metabolismus, BM, nám v podstatě udává množství energie, které potřebujeme pro udržení všech vitálních funkcí našeho organismu. V současné době hodnotu BM již nemusíme složitě počítat, naopak ji velmi snadno zjistíme jednoduchým, zcela neinvazivním a bezbolestným měřením na bioimpedančním přístroji InBody u výživových poradců, rovněž jsou k dispozici rychlé kalkulačky bazálního metabolismu (BMR). Výsledek máme odečten během chvíle a pak již jen záleží na správné interpretaci výsledků, s čímž jednoznačně nejlépe pomohou právě výživoví poradci. 

 

Máte příliš nízkou hodnotu bazálního metabolismu, co za to může? 

Pokud např. patříte mezi tzv. "chronické dietáře“, velmi pravděpodobně jste si opakovanými jednostrannými dietami a hladověním zásadně zpomalili váš bazální metabolismus. Naměřená hodnota BM bude snížená a v reálu to pro vás znamená, že vaše tělo se snaží maximálně šetřit výdejem energie, kterou si poctivě střádá "na horší časy". Nejenže nespalujete tuky optimálně, ale vlastně jdete proti vlastnímu tělu! Opakovaným hladověním, deficitem energie a živin nutíte svůj organismus šetřit energií stále víc a víc.

Co vám v této situaci může pomoci? 

Právě v tomto směru výborně funguje nízkosacharidová strava, do jejíž rodiny patří keto dieta (neboli ketonová dieta či vhodněji ketogenní dieta). Tento typ stravování se velmi osvědčil i u žen 40 + , kdy pomáhá zvrátit nepříznivý trend úbytku svalů, jejich nahrazování tukem a jeho hromadění zejména v břišní oblasti. Příkladem osvědčené keto diety je MyKETO, resp. propracovaný systém proteinových jídel a ucelených dietních plánů, které vám usnadní dodržování zásad keto diety a uvede vaše tělo do ketózy. Při tomto typu stravování sice zásadním způsobem omezíte přívod jedné ze základních živin - sacharidů (mono i polysacharidů), ovšem, při současném zachování dostatečného příjmu proteinů a tuků ze stravy, čímž směřujeme k tomu,  aby nedocházelo ke zpomalení bazálního metabolismu, ale naopak k jeho urychlení, což si můžeme představit na příkladu jakési vnitřní metabolické pece, kterou se snažíme pravidleným přikládáním paliva zvaného ketolátky roztopit a přimět tělo k efektivnímu spalování zásobního tuku a tím i k výdeji nastřádané energie.

 

Keto dieta to jsou jednoduchá pravidla, která je třeba dodržovat

Co je velmi důležité a na co rozhodně dbejte, pokud se pro tento typ diety rozhodnete, je pravidelnost v přijímaném jídle. Proto je např. keto dieta MyKETO rozdělena do 5 denních porcí proteinových jídel, které si připravujete ve 3-4 hodinových intervalech. Čtyři denní porce či méně je příliš málo - nezasytí a nedodá vám potřebný energetický přívod. Snídaně by měla být z důvodu včasného nastartování bazálního metabolismu přijímána nejpozději do hodiny po probuzení a večeři byste měli zařadit cca 2-3 hodiny před spaním. Po celý den je třeba hlídat pitný režim, který by měl být v průběhu ketonové diety zvýšený, vypít byste měli 2,5 - 3 l tekutin za den. Pokud se stane, že vás během dne nebo pozdě večer přepadne hlad, zařaďte navíc jedno proteinové jídlo či nápoj, dobře poslouží i zeleninový vývar případně obohacený o malé množství zelené či bílé zeleniny. V prvních dnech ketogenní diety začínáte na celodenní, tedy plné náhradě stravy a postupně do jídelníčku přidáváte povolené potraviny. Těmito mechanismy se relativně snadno a přitom účinně daří urychlit látkovou výměnu i u chronických dietářů, a to mnohem lépe než u běžných redukčních diet. Zde je sice snižován přívod všech základních živin - bílkovin, tuků a sacharidů při současném doporučení zvýšeného výdeje energie formou pohybové aktivity, ale v konečném výsledku je efekt redukce váhy relativně pomalý, což bývá častým kamenem úrazu v udržení motivace.

Naproti tomu keto dieta vyniká v relativně rychlém efektu, takže brzy zaznamenáte výsledky v podobě úbytku tělesných kilogramů a centimetrů na obvodu vašeho těla. To je velmi významné nejen pro vaši krátkodobou motivaci, ale především pro tu dlouhodobou, díky které dochází k trvalé změně stravovacích návyků. Když totiž sami vidíte, že nízkosacharidové stravování skutečně funguje a tělu prospívá, lépe si dosažený váhový úbytek dlouhodobě udržíte. Pomoci může i inspirace v podobě nízkosacharidových receptů, fajn je i motivace od druhých v podobě proměn či vzájemné povzbuzení v diskusních skupinách se na Facebooku. Vědět byste měli to, že během správně nastavené keto diety, kdy konzumujete ve stravě dostatek proteinů, nedochází k úbytku svaloviny, vaše tělo "pálí" výhradně tuky. O výběru keto diety si řekněme více.

 

Máte tu pravou keto dietu? 

Aby vše skutečně fungovalo, ověřte si, zda vaše keto dieta je skutečně ta pravá, správně vyvážená a zda vám poskytuje potřebný denní příjem energie, základních živin, vitamínů, minerálů a vlákniny. Jednoduchým vodítkem může být i velikost porce "sáčkové" keto diety, kdy porce o velikosti 40-55 g vás skutečně zasytí, u porcí 20-30 g musíte počítat s tím, že vás brzy přepadne hlad a i množství poskytnuté energie a živin v tak malé porci nemusí být pro váš organismus dostačující. Poradit se můžete např. s výživovými poradci, kteří se v této problematice velmi dobře orientují a rozdíly mezi dietami vám podrobně popíší. Konzultovat můžete i to, zda je pro vás keto dieta vhodná či nikoli, nebo zda jste již v ketóze apod. 

 

Čím dále můžete tělu prospět a keto dietu zefektivnit? Zkuste čaj InThermo

InThermo - bioaktivní čaj skvělé chuti pro každý váš denČasto se nás ptáte na doplňky stravy, které jsou součástí sortimentu MyKETO a zajímá vás, jak vám mohou v hubnutí pomoci. Jedním z doplňků stravy, který úzce souvisí s tématem bazálního metabolismu a využívá tzv. termogenního účinku bylin,  je metabolismu prospěšný čaj InThermo, který díky termodynamickému efektu pomáhá podpořit spalování tuků při hubnutí. Je to v podstatě pomocník pro urychlení metabolismu. S InThermo bylinným složením rozhodně chybu v průběhu diety neuděláte, doporučujeme ho již od 2. fáze hubnutí, tím spíše v případě, že je váš věk 40+ a je pro vás stále těžší úspěšně bojovat proti nadbytečným kilogramům, nebo pokud pracujete na směny a hledáte bylinný prostředek, který vás povzbudí a přitom podpoří váš metabolismus. V takovém případě si nápoj InThermo (ať už teplý nebo studený) dopřejte každý den.

Hodně lidí, kteří chtějí zhubnout si po ránu pro urychlení metabolismu dává do vody šťávu z citronu. Pokud ale do sklenice vody přimícháte navíc i lžičku produktu InThermo, získáte bioaktivní bylinný nápoj – s oblibou mu říkáme „elixír metabolismu“ s povzbuzujícími účinky. Složení InThermo vychází z darů přírody i z nejmodernějších vědeckých poznatků. Do organismu doplní cenné bylinné "thermo" extrakty, dále L-karnitin, označovaný jako tzv. "spalovač tuků", navíc s příznivými účinky na kosterní i hladkou svalovinu (proto je důležitý i při sportu), povzbudivě působící guaranu a zdraví prospěšný inositol, označovaný také jako vitamín B8 s příznivými účinky na lidský metabolismus. Podobně jako ve výše zmiňovaném citronu, ani ve složení InThermo nechybí prospěšný vitamín C nezbytný pro metabolismus mnoha látek, v obou případech v přírodním komplexu látek s antioxidačním, tedy ochranným, protektivním účinkem. Výzkumy totiž potvrdily, že antioxidační látky je výhodnější spíše než izolovaně přijímat v přirozeném komplexu celé skupiny účinných látek. Pro výrobu InThermo jsou proto používány výtažky ze zázvoru, ibišku, malinové a bezinkové šťávy.

Z dalších výrobků v doplňkovém sortimentu je jistě zajímavá i hodně oblíbená keto káva Coffee 4 Slim, podobně jako další produkt s vše říkajícím názvem Extra Silhouette, a to jak u mužů, tak u žen věku již 20 +. Výborné je, že uvedené preparáty je možné vzájemně kombinovat a tím významně podpořit látkovou výměnu. A v současné době je již dobře známou skutečností, že urychlení látkové výměny je pro efekt hubnutí skutečně klíčové.

Existují tedy nástroje, které napomáhají k urychlení a nastartování metabolismu, na druhou stranu se někdy může stát, že nevědomky a neúmyslně svůj bazální metabolismus zpomalíme např. drastickými dietami či hladovkami a hubnutí se pak stává neefektivní. Věříme, že dnešním příspěvkem o látkové výměně, ketodietě a hubnutí, jsme vám pomohli ke snadnější orientaci se v této problematice :)  

 

Přejít do obchodu | Objevit InThermo | Poradenská centraOn-line poradna 

 

Literatura: 

  1. Alford, et. al.: The efects of variation in carbohydrate, protein and fat content of the diet upon weight loss, blood values and nutrient intake of adult women. J. Am. Diet. Addoc. 1990, 90 (4), p. 534-540. 
  2. Hainer V.: Základy klinické obezitologie. Praha. Grada, 2004. 
  3. Hartman A. L., et. al.: Clinical Ascpects of the Ketogenic Diet. Epilepsia, 2007, 48,1,p.31-42.
  4. Kao et. al.: Tea, obesity, and diabetes. Mol Nutr Food Res. 2006 Feb;50(2):188-210.
  5. Khan at. al.: Tea polyphenols for health promiotion, Life Sci. 2007 Jul 26;81(7):519-33. Epub 2007 Jun 28.
  6. Sueoka, et. al.: A new function of green tea: prevention of lifestyle-related diseases. Ann N Y Acad Sci. 2001 Apr;928:274-80.