Domů Blog Ketogenní dieta je moderní, vědecky podložené získání kontroly nad váhou

Ketogenní dieta je moderní, vědecky podložené získání kontroly nad váhou

Ing. Ivan Mach, CSc., PreZident Aliance výživových poradců

Celý život pracuji jako výživový poradce převážně s klienty, kteří mají problémy s nadváhou či obezitou a chtějí natrvalo zhubnout. Proto jsem velmi přivítal, že v poslední době přibývá dobře zdokumentovaných studií z tzv. medicíny založené na důkazech*, které nade všechnu pochybnost prokazují, že dobře vedené tzv. nízkosacharidové diety se sníženým obsahem sacharidů, tzv. ketogenní diety opravdu fungují. Proto současné výživové poradenství považuje ketogenní diety za funkční, efektivní a bez negativních vedlejších účinků, a to na základě nezpochybnitelných vědeckých důkazů. Takovým osvědčeným nástrojem k trvalému zhubnutí je např. MyKETO.

 

Na jakém principu MyKETO vlastně funguje?

Jedná se o tzv. ketogenní dietu nebo zkráceně ketodietu (někdy nepřesně označovanou jako ketonovou dietu), založenou na výrazné restrikci, tedy omezení přívodu sacharidů ze stravy, na méně než jednu desetinu obvyklého denního příjmu, při současném dostatečném příjmu ostatních živin – proteinů a tuků. Vyloučením téměř veškerých sacharidů ze stravy dochází v organismu k postupnému vyčerpání vlastních sacharidových zásob, uložených ve formě tzv. glykogenu v játrech a svalech. Tělo se dostává do stavu tzv. ketózy, což je fyziologický stav, kdy se uvolňuje zásobní tuk cestou tzv. ketonů, které tělo využívá jako hlavní zdroj energie, takže zhubnete.            
Výhody ketogenní diety?

I když jste „na dietě“, vznikající ketony dodávají 2x více energie než sacharidy, o energii tedy nebudete mít nouzi. Při ketogenní dietě oceníte fakt, že při ní nedostanete „vlčí“ hlad, ani nepřijdete o svaly. Především ale rychle a snadno zhubnete. Ano, ketogenní dieta skutečně patří mezi nejúčinnější způsoby, jak se zbavit nadměrného tuku.

 

Ketogenní diety jsou úspěšnější než jiné diety

Je vědecky prokázáno, že nízkosacharidové diety, v čele s ketogenní dietou, jsou při spalování nadbytečného tělesného tuku úspěšnější než diety, které kromě sacharidů redukují i příjem bílkovin a tuků. Je známo, že omezením jedné ze základních živin – sacharidů, ale zachováním dostatečného přísunu bílkovin a tuků můžeme efektivně rozdmýchávat tzv. vnitřní spalovací „pec“, a tím urychlovat celkovou látkovou přeměnu – podstatně lépe, než u jiných redukčních diet. Metabolismus se u ketodiety nezpomalí, ale naopak se postupně urychluje.

Postupně, jak ketogenní dieta nabíhá, daří se metabolismus „přepnout“ na efektivní spalování vlastních tuků a tak začít neúprosně měnit svůj vzhled, což je pro hubnoucí velmi povzbuzující a motivační.

 

Co pro tělo znamená snížený příjem sacharidů?

Řekněme si rovnou, pro lidské tělo je to velká úleva. K pochopení faktu, v čem má ketogenní dieta příznivý vliv na organismus, je důležité si říci něco více k sacharidům a inzulínu - hormonu slinivky břišní. 

 

Sacharidy a inzulín

Sacharidy tvoří hlavní složku běžné stravy (55 – 60 %) a společně s bílkovinami a tuky patří mezi hlavní živiny (makroživiny). Sacharidy je souhrnné označení pro mono- a di- sacharidy (jednoduché cukry), oligosacharidy a polysacharidy - tzv. škroby. Sacharidy přijímáme především ve formě obilovin a z nich vyrobených pekařských a cukrářských výrobků, sladkostí a sladkých nápojů. Zejména u sacharózy (řepného cukru) platí, že čím více je zastoupena ve stravě, tím intenzivněji a častěji se ze slinivky břišní uvolňuje hormon inzulín, který je potřebný pro zajištění vstupu cukru z krve do buněk, tedy pro regulaci hladiny cukru v krvi. Problém je, že častým požíváním sacharózy je slinivka opakovaně přinucena k uvolnění většího objemu inzulínu, než je obvyklé. Díky vysokému objemu vyloučeného hormonu dojde k novému extrému. Krevní cukr „padá“ dolů až příliš strmě a tělo začne pociťovat jeho nedostatek, který se projeví pocitem náhlého a úporného hladu, přestože jsme nasyceni. Utišení hladu jídlem přinese do těla další energeticky bohaté látky, které způsobí opětovné zvýšení hladiny inzulínu. Inzulín sice „srazí“ hladinu krevního cukru, ale nadbytečnou energii nespálí. Ta se postupně mění na tuk a my pomalu, ale jistě „tučníme“. Opakující se prudké výkyvy inzulínu vedou k nestabilitě hladiny krevního cukru, k jeho kolísání nahoru a dolů v závislosti na obsahu sacharidů v jídlech. Subjektivně lze toto pociťovat jako velmi silné, nepříjemné pocity hladu, ztrátu energie a vitality, a objektivně dochází k pravidelnému vychylování metabolismu z rovnováhy - homeostázy.

 

Přínos ketogenní diety pro metabolismus

Radikálním snížením příjmu sacharidů při dodržování ketogenní diety dochází k normalizaci hladiny cukru v krvi, což je důležité pro úpravu vnitřního prostředí organismu, zejména u tzv. prediabetických stavů, dále u diabetiků, osob s nadváhou a obezitou.

 

Studie potvrzují velmi dobré výsledky ketodiety i u sportovců.

Jak je známo, sportovci si ztrátu potřebné vitality, dovolit nemohou. Když však v rámci ketogenní diety svůj metabolismus „přepnou na tuky“, jejich svaly už nejsou závislé na sacharidech a k „pohonu“ využívají především své vlastní zásoby tělesného tuku. Získají tak bonus - kromě fyzické kondice i energeticky bohatší palivo, tj. tuk. Díky omezení sacharidů jim navíc nehrozí, že se jejich přebytek (z pečiva, sacharidových příloh, jako je rýže a brambory, a ze sladkostí) opětovně uloží jako obávaná „nedotknutelná“ tuková zásoba.

 

Nahraďte sacharidy tukem a bílkovinami. Ochráníte svaly.

Aby se při radikálnějším omezení příjmu sacharidů předešlo odčerpání energie z aktivní svalové hmoty (tvořené bílkovinami a jejich stavebními součástmi – aminokyselinami), jak se tomu děje u tradičních nízkoenergetických diet provázených pocitem hladu, ztrátou tělesné vody (dehydratací) a následným jo-jo efektem, potřebuje tělo nějakou energetickou alternativu coby nový zdroj energie. Řešení je jednoduché. Pokud při ketogenní dietě výrazně zredukujete sacharidy, stačí zvýšit příjem kvalitních tuků a bílkovin. Tělo tak o žádnou energii nepřijde a poměrně rychle se naučí energeticky využívat vlastní tělesný tuk. Svalové bílkoviny tak ponechá vlastnímu účelu, tedy ke stavbě svalové hmoty, pokožky (kolagen) a dalších bílkovinných tkání. Proto je ketogenní dieta efektivní způsob, jak tělo dostat do režimu přirozené redukce zásobních tuků, zatímco mu stále doplňujeme stavební bílkoviny (proteiny) a zdroj energie - tuky. Tím mimo jiné tělu poskytneme pocit nasycení.

 

Keto dieta obecně patří mezi nejúčinnější způsoby redukce tuku

Možná, že i u vás vytvořené tukové zásoby statečně odolávají zastaralým redukčním dietám, které navíc bývají provázeny únavou a jo-jo efektem. Ketogenní dieta, při které omezíte sacharidy, ale neztratíte potřebnou vitalitu ani svaly, patří mezi nejúčinnější způsoby, jak se zbavit nadbytečného tělesného tuku. Velmi dobře se osvědčuje právě MyKETO. Když po ketodietě, během které skutečně zhubnete, ještě zařadíte přechodovou fázi, která už není dietou, ale velice vyváženou, skutečně zdravou a pestrou stravou adekvátní vašemu metabolickému nastavení, můžete si být jisti, že si sníženou váhu udržíte i po ukončení diety a obávaný jo-jo efekt se u vás vůbec nedostaví.

 

Pár slov o autorovi:

Ing. Ivan Mach, CSc. , PreZident Aliance výživových poradců  

Výživovému poradenství a odborné dietologické publicistice se věnuje od sedmdesátých let minulého století. Je autorem mnoha titulů, odborných prací a překladů. V osmdesátých letech působil jako předseda Výboru svazu kulturistiky ČSTV, jako rozhodčí, trenér a manažer vrcholových sportovců. Je odborným garantem kurzů NUTRIS pro výživové poradce, byl jmenován soudním znalcem v oboru výživy a zabývá se rozsáhlou přednáškovou činností.

 

* A Paoli, A Rubini, J S Volek, K A Grimaldi: Beyond weight loss: a review of the therapeutic uses of very-low-carbohydrate (ketogenic) diets, European Journal of Clinical Nutrition 67, 789–796, 2013