Domů Blog Řekněte stop jarní únavě

Řekněte stop jarní únavě

MyKETO tým

Jarní únava myketoPo chladných zimních měsících, s krátkými dny a nedostatkem slunečního svitu, všichni rádi přivítáme jaro. Dny se začínají prodlužovat, teploty šplhají ke dvacítce, rostliny začínají kvést, vše se probouzí. Ač bychom měli být přímo nabiti pozitivní energií, měli bychom mít chuť na více venkovních sportovních aktivit nebo práci na zahradě, mnoho z nás naopak cítí velkou únavu, ospalost nebo latergii, chybí nám motivace. Termín „jarní únava“ známe opravdu všichni.

Co je jarní únava?

Jarní únava je opravdu velmi častý jev a lékaři se shodují, že jde o signál, který nám naše tělo vysílá, abychom věděli, že mu chybí některé důležité živiny, a to signalizuje únavou. Během zimy jíme většinou méně ovoce a zeleniny, je méně sluníčka a také se méně hýbeme. Zimní jídelníček je převážně složený z těžších, tučnějších jídel. Často nám chybí bílkoviny a některé vitamíny, minerály a stopové prvky.

Dalším důvodem jarní únavy mohou být i změny produkce hormonů, které běžně vykazují sezonní výkyvy. Hormony jako chemické látky kontrolující v těle mnoho různých procesů nás na jaře významně ovlivňují. I jejich nepatrná nerovnováha může být příčinou únavy a špatné nálady nebo potíží se spánkem.

 

Jak účinně bojovat s jarní únavou?

  1. Jídelníček s dostatkem živin

Jarní únava v autěÚprava jídelníčku je zásadní! Bez změny stravovaní se jarní únavy jen tak nezbavíme. Správně vyvážená strava by měla být na prvním místě. Výsledky budou viditelné všude – vaše nehty i vlasy budou pevnější, zlepší se stav pokožky, odlehčený jídelníček bude mít vliv i na vaši tělesnou hmotnost.

V jarním jídelníčku by měla převažovat čerstvá zelenina, nejlépe zelené druhy. Vhodné jsou nejrůznější saláty, špenát, rukola, brokolice, okurka nebo zelená paprika. Doplnit můžete i zelené potraviny, které mají alkalický efekt. Jejich působení zlepšuje tzv. acido-bazickou rovnováhu v každém orgánu, v každé buňce:

 

Tabulka hodnoty pH jenotlivých částí těla:

Každá část lidského těla má specifické pH a jeho udržení je nezbytné pro celý organismus.

Kosterní svaly pH 6,9 až 7,2
Srdce pH 7,0 až 7,4
Játra pH 7,2
Mozek pH 7,1
Krev pH 7,35 až 7,45
Sliny pH 6,0 až 7,4
Pankreatické šťávy pH 7,8 až 8,0
Žluč pH 7,5 až 8,8
Moč pH 4,5 až 8,0

 

Zelenina doplněná o dostatek kvalitních živočišných i rostlinných bílkovin (podpoří tvorbu svalové hmoty) a zdravé tuky (důležité pro rozpustnost některých vitamínů a hormonální rovnováhu) - jsou základem oddálení jarní únavy. V jídelníčku se naopak snažte omezit těžká smažená jídla, fastfood, cukrovinky a sladké nápoje nebo energy drinky.

 

  1. Pitný režim

Dostatečná hydratace je důležitá nejen pro krásnou pleť, ale hlavně pro správné fungování všech tělesných systémů. Pokud denně vypijeme alespoň 2,5 - 3 litry vhodných tekutin, v závislosti na okolní teplotě a sportovní aktivitě, předejdeme únavě či bolestem hlavy. Vhodné tekutiny jsou voda, zelené nebo bylinkové čaje.

  1. Dostatečný spánek

S jarem přichází časnější ranní světlo, náš mozek si sluneční světlo vysvětluje jako čas na probuzení, děje se tak již dlouho před zazvoněním budíku, před opravdovým probuzením, což je důsledkem kratšího, nedostatečného spánku. Denně by dospělý člověk měl spát alespoň 6,5-8 hodin. Pokud dlouhodobě spíte méně, je čas na změnu. Choďte spát před půlnocí, alespoň 30 minut před usnutím eliminujte modré světlo z mobilu, tabletu nebo televize. Bude se vám lépe usínat, spánek bude kvalitnější.

 

  1. Dostatek pohybu proti jarni unavePohyb

Pohyb je důležitý, to vám potvrdí každý. I krátké cvičení několikrát týdně dokáže s vaším tělem udělat doslova zázraky. Cvičením nemyslíme nutně návštěvu posilovny a zvedání činek. Sami si vyberte aktivitu, nejlépe venku, která vám bude příjemná! Může to být procházka v tempu, běh, jízda na kole nebo jízda na in-line bruslích. Pohybu věnujte alespoň 30 minut. Při fyzické aktivitě se zlepší metabolismus i krevní oběh. Navíc tělo bude uvolňovat více serotoninu, hormonu štěstí! Pročistíte si hlavu a pokud bude zrovna svítit sluníčko, načerpáte i vitamín D, který je důležitý pro celkovou imunitu. Po sportu si dopřejte kvalitní iontový nápoj, který doplní minerály ztracené potem nebo dechem. Není na co čekat, vyrazte do přírody a užívejte si.

 

DO E-SHOPU | RECEPTY | VŠECHNY PRODUKTY | DIETNÍ PLÁNY