Domů Tuky - je potřeba se jich bát?

Tuky - je potřeba se jich bát?

Tuky a KETO dieta

Všichni si jistě velmi dobře pamatujeme na dobu, kdy na nás z reklamy vyskakoval margarín místo másla a všechny sýry a jogurty byly light. Tam, kde se v potravině snížily tuky, zvýšil se v nich obsah škrobů (sacharidů) nebo jiná aditiva. Tento léty zakořeněný mýtus stále přetrvává, zdravých tuků se ale nemusíte bát. Pokud je budete konzumovat v rozumné míře.

Na co všechno tuky v těle potřebujeme?

  • Tuk je nositelem chuti (odtučněné potraviny nechutnají dobře, a tak jsou přidávána další aditiva pro úpravu chuti).
  • Některé vitamíny (A, D, E, K) jsou rozpustné pouze v tucích.
  • Tuky jsou stavebním kamenem mozkových a nervových buněk.
  • Chrání vnitřní orgány proti zranění.
  • Tuk je součástí buněčných membrán, a ty by bez něj nemohly správně fungovat.
  • Tuk hraje zásadní roli při tvorbě některých hormonů.
  • Zdravé tuky pomáhají udržet správnou hladinu cholesterolu.

 

Avšak není tuk jako tuk, my se vám pokusíme přiblížit rozdíly mezi „zdravými a nezdravými“ tuky a jejich zdroje

Začneme těmi, které můžeme označit jako vhodné, zdravé:

  • Nenasycené mastné kyseliny: poznáte je tak, že jsou při pokojové teplotě v tekutém stavu. Jejich zdrojem jsou ryby, semínka, ořechy, avokádo, nebo klasické rostlinné oleje (olivový, řepkový, slunečnicový, dýňový).
  • Speciální skupinou jsou tzv. MCT oleje: ty jsou dokonce hlavními tuky jednoho typu ketodiety – nazývané MCT keto dieta.
  • Další skupinou jsou nasycené mastné kyseliny: což jsou všechny živočišné tuky obsažené v másle, sádle, ve vajíčkách nebo v červeném mase. Nasycené mastné kyseliny umíme dobře trávit již od dětství, protože jsou hlavní tukovou složkou mateřského mléka. Zdravotní problémy mohou nastat, pokud je kombinujeme s vysokým příjmem rostlinných sacharidů.

Mezi nevhodné – nezdravé tuky, kterým byste se měli vyhýbat patří:

  • Transmastné kyseliny: které najdete například v polevách a náplních cukrovinek, v mražené pizze nebo hamburgeru, vysoké množství mohou obsahovat i chipsy nebo některé cereální tyčinky. Transmastné tuky zvyšují hladinu LDL (škodlivého) a snižují hladinu HDL (dobrého) cholesterolu, což je hlavní příčina kardiovaskulárního onemocnění.

Tuky během KETO diety